tisdag 30 augusti 2011

Otur när man tänker?

Häromdagen var jag i min lokala livsmedelsaffär och handlade. Gick som alltid en vända förbi fiskdisken för att se om dom kunde fresta med något gott. Väl där hör jag en diskussion mellan två kvinnor i svårbestämd ålder. Diskussionen gick ungefär såhär:

- Jag ska köpa lax också till middag. Jag är ju vegetarian så jag äter inte kött.

- Ok, vad är det som gör att du inte äter kött?

- Miljö bland annat. Dessutom tycker jag det är fel att behandla djur på det sättet.

Förvisso en fin inställning. Den hade förvisso varit ännu finare om det inte vore så att laxen hon köpte var odlad lax. Det vederbörande alltså inte är medveten om att för att få fram 1 kg lax så behövs det minst 2.5 kg fiskfoder. Foder som görs av...just det, fisk. Den fisk som används riskerar dessutom att bli överfiskad och på så sätt hotad. Hennes val att köpa laxen var alltså egentligen inte ett dugg bättre än att köpa en köttbit. I alla fall inte ur etisk synpunkt. Men, man kan ju inte begära att alla ska använda hjärnan tydligen.

Inga kommentarer: