måndag 31 mars 2008

EMD och nattliv

Ska vi börja med den senaste "musikgruppen". EMD!! Allvarligt talat. Ett gäng talanglösa muppar som låter likadant i låt efter låt och med samma utstrålning som en diskborste. Kan sånt sälja? Jodå, det går visst bra. Sverige är nämligen ett musikaliskt U-land. Kan en person som Frida Muranius ge ut skivor inser man snabbt att botten är nådd. Nu har jag många gånger fått mothugg på detta u-landsuttalande. Folk brukar be mig förklara hur jag menar. Jag brukar räkna upp följande som svar.

* Idol-artister
* Frida Muranius
* Gunther
* Håkan Hellström
* Tomas Ledin

Där har ni fem solida bevis för mitt påstående.

Vad gäller frågan om nattliv så har jag vid ett par tillfällen refererat till Stureplan som "Sveriges rövhål". Det är väl ganska enkelt att förstå. Ett ställe som skaffar har en egen hemsida för att folk "ska kunna hålla koll på minglet" är inte värd något annat än förakt. När dessutom Alex "Hästfejjan" Schulman och hans beppo till fru gillar att hänga där kan det ju inte bli värre. Vad är det då för ställen som är bra i Stockholm? Till att börja med tar vi bort ställen med för mycket dansprofil, eftersom dans är till för de som inte har råd att hänga i baren. Här kommer den enda listan.

* The Dubliner (smålandsgatan). God öl, mycket folk, bra live-band som lirar varje kväll. Efter en helkväll här vaknar man med värkande ben, mage och helt slut i rösten.

* Soldaten Svejk. Aldrig har så många frågor om livets mening avhandlats som vid ett bord här med en skummande tjeckisk öl framför sig. Stället för snack och diskussioner.

* Akkurat. En whiskybar som kan få vem som helst att bli imponerad. Bra, kunnig personal, dessutom sköna live-band med jämna mellanrum.

3 kommentarer:

Elle sa...

Tre plejs... var det allt du hade och komma med!? Och vi får nog ta oss ett snack gällande dans nån gång hörru! ;)
Den enda du anger adress till är The Dubliner och dit hittar jag redan. Soldaten Svejk låter spännande, var hittar man den? Och var hittar jag mina smarriga romdrinkar...

Stefan sa...

Du, med tanke på att den enda utgång jag får numera är när vi lirar så tycker jag det är ganska impressive att komma upp med 3 byggen faktiskt.
Soldaten Svejk? Tja, är du inte för lat går det ju att googla den faktiskt ;-)

Elle sa...

Ha! Tack för den... Tror det är du som är lat som inte orkar skriva :p