måndag 9 mars 2009

Repris

Jag har skrivit om detta förut. Men det gör mig så förbannad så jag skriver om det igen. Hur kommer det sig att det kan inträffa en liten sketen olycka med 20 personer inblandade och om det finns en svensk med så skrivs det om det i 3 veckor. Däremot kan en halv miljon dö i en jordbävning i Pakistan och det genererar bara en liten notis i tidningen. Skulle dock någon av dessa ha en kusin vars pappas svågers systers barnbarns syssling var svensk så skulle helsidorna komma direkt. När fan ska media sluta behandla svenska liv som heliga och andra som ointressanta?

7 kommentarer:

Elle sa...

Så fort läsarna gör detsmamma, i vanlig ordning är det deras prioriteringar som styr.

Stefan sa...

Fan vet. Eftersom INGEN av dom jag känner, eller om man går efter kommentarer på nätet så är folk helt ointresserade av t.ex Linda Rosing. Ändå skrivs det. Det skrivna kan omöjligt matcha intresset just där. Men vem vet egentligen.

Anonym sa...

Tror det handlar om att många tror att Sverige är störst, bäst och vackrast fastän vi bara är en liten fågelskit på kartan.

Pakistan ligger långt borta och räknas som "dom där".

Att kusinens mammas fasters halvbror räknas in beror nog på att det är PK att göra så - annars skulle man kanske anklagas för diskriminering.

Elle sa...

Media styrs helt av tittar/lässiffror. Det är väldigt noga undersökt vad folk läser och inte läser och det är ett ständigt pågående arbete. Du och jag umgås inte med klientelet som roas av Linda Rosing o co. Men tro mig, de finns och de är skrämmande många.

Burgschki sa...

"A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic."
- Joseph Stalin (1879-1953)

Stefan sa...

Märkligt hur tyranner kan uttrycka sig på sätt som stämmer även 60 år senare.

NISSEGUBBEN sa...

Tjena SS:)
Om media skulle skriva om allt elände som händer varje dag så skulle det behövas en bibelstorlek på varenda aftonblad som gick i tryck, dessutom så är jag fullständigt ointresserad om en halv miljon indier eller pakistanier stryker med. Trist men sant, jag har fullt upp med mitt liv på hemmaplan. Låt alla rödvinskommunister oja sig som vanligt och ta ett glas Cognac framför brasan istället.
Tids nog inser dom att det är bättre att vara rik och frisk än fattig och sjuk.

"Sanningen segrar, Siddharta"