onsdag 25 mars 2009

Ställningstagande.

Jag har bestämt mig. Jag ska inte köpa oetiska produkter, inte köpa produkter som är skadliga för miljön. Det senare innebär ju även att inte ens ekologiska varor kan bli aktuella. Fusket är lika stort där som i andra svängar, tro inte annat. Jag ska inte heller besöka ställen där det finns risk att personalen utnyttjas via svartarbete. Kort sagt så räknar jag med att snart svälta ihjäl och ha väldigt tråkigt under tiden. Inse faktum, det finns INGA produkter som inte har något steg i processen som är tveksamt ur någon av ovanstående aspekter. Men ska man bojkotta allting som tillverkas på tveksamma grunder så svälter man snart ihjäl.

Men det är en fin utopi.

5 kommentarer:

Elle sa...

Bara för att man inte kan göra allt behöver det ju inte innebära att man inte ska göra något. Ganska naivt att tro att man ensam kan "rädda världen" genom att bojkotta allt. Men om det stora flertalet använde de små grå hade de kanske insett att ganska små förändringar per person/hushåll kan göra väldigt stor skillnad i det stora hela.
Alla kan ju inte prioritera samma saker men frågor man kan ställa sig och tänka över kan ju handla om vardagliga saker tex bilanvändande, storlek på bil, modell etc, alternativ som kollektivtrafik och för guds skull cykla/gå. Mat –ekologiskt, om man inte är vegetarian måste man då verkligen äta kött vid varje måltid? Varje dag? Källsortering, energiåtgång etc. Många av sakerna handlar i slutänden ofta inte bara om planetens välbefinnande på lång sikt utan även om ens eget på kortare sikt.

Stefan sa...

Jag försöker i möjligaste mån köpa ekologiska varor, även om jag är medveten om att det fuskas som fan i den branschen också. Bil, tja det lär jag ju fortsätta med kan jag säga. Jag menar inte att man ska försöka rädda världen ensam. Men jag har hört för många som tuppar sig med kommentarer som "jag köper BARA saker som är bra för miljön". Om dom visste så skulle dom väl börja gråta.

Elle sa...

Yupp. Den hårda sanningen är att allt styrs av pengar men när tillräckligt många vill samma sak blir det också lönsamt. Så det är väl bara att fortsätta kämpa. Det är ju fint om det går åt rätt håll om inte annat.

Stefan sa...

Så är det absolut.

NISSEGUBBEN sa...

Köp det du vill ha och strunta i om det är ekologiskt eller tillverkat på barnfabrik i thailand. Nu ska jag gå ut och slänga mina tomglas i det gröna kärlet för det har jag betalat för.
Tack för kaffet;)(ej ekologiskt)
Uncle N.