lördag 10 maj 2008

Kött eller inte?

En mycket kär vän till mig råkar händelsevis vara vegetarian. Förutom då min systerdotter vid 11 års ålder försökte sig på vegetarian livet, och torskade dit när hon fick grönsaksbiffar, har jag ingen större erfarenhet. Flera personer, kunniga på kroppens behov, har dock meddelat mig att det är en stor fördel för kroppen att då och då intaga kött. Nu ska jag inte sitta och debattera vidriga djurtransporter och sånt trist. Nej jag ska bara meddela detta;

När jag gick i skolan fanns aldrig vegetariska alternativ. Visst fanns det små stackars barn vars föräldrar var sektliknat beroende av att deras barn aldrig fick röra något som hade haft ögon, men det var extremt få. Idag när jag läser min dotters skolmatsedel finns det alltid vegoalternativ. Bra eller dålig? Både och skulle jag vilja påstå. Det går trender i allt. Och den som inte säger att det var jävligt trendigt att vara vego fram tills för ca 3 år sen kan krypa tillbaka under den sten dom kom ifrån och stanna där. För så var det. Och att tvinga barn att avstå kött, eller äta kött, är inget annat än barnmisshandel. Så alla barn som utsätts för detta. Ring BRIS för fan. De behöver lite mer att göra.

Det jag vill komma till är följande. Om jag äter kött, så höjer ingen på ögonbrynen om en vegetarian kallar mig för barnamördare, vanlig mördare och annat trevligt. Men skulle JAG säga att någon som ratar en god köttbit med tillbehör är en idiot skulle det bli ett jävla liv.
På köttätare skulle det, verkar det ibland som diverse lobotomerade idioter från Djurens Rätt anser, vara skottpengar.

Vad gäller dessa transporter. Tja, inget ni kan beskylla mig för. Jag köper så ofta det går mitt kött från en gårdsbutik med egen uppfödning. Den enda transporten där är när det tar ett djur i repet, kättingen, kopplet, välj själv, och leder det till slakt. Och det är ju så jävla hemskt eller hur.

9 kommentarer:

Elle sa...

Utmaning: Gå över till vegokost ett par månader och se hur det känns. De allra flesta brukar uppleva att de får mer energi, mår bättre och är piggare och gladare. Inte heller får de vitamin- eller proteinbrist. Den bevisföringen talar rätt mycket för sig själv. Så testa själv. Uttala dig sen.

Stefan sa...

Tror säkert många känner att de mår bättre. Men det är inte det jag vänder mig mot i bloggen. Jag vänder mig mot att det i princip är skottpengar på köttätare, men köttätare får inte kritisera vegetarianer. Det är DET jag vänder mig mot. Jag käkar vegg ibland. Men grejen är att jag vill ha valmöjlighet. Det är därför man aldrig kommer se mig på en vegetarisk restaurang. Jag vill inte känna mig bunden till att äta antingen vegg eller kött. Jag vill välja. Därför bojkottar jag veggrestauranger.

Förresten har jag för dålig karaktär för att inte torska på kött redan efter max 3 dagar :-)

Elle sa...

Jag önskar att jag haft valmöjligheten att få välja själv som barn. Att bli itvingad djurkadaver är osmakligt, äckligt och fullständigt onödigt. Bläh!

Tre dagar... det var bannemej inte mycket till tålamod... ;)

Stefan sa...

Som jag skrev i ett sms. Skulle en läkare säga att jag måste sluta äta kött för att leva längre. Trist, då blir det några år kortare. Tycker det är på tok för gott för att låta bli.

Stefan sa...

Btw, läs då bloggen igen. Där skriver jag att ingen ska tvingas äta kött och ingen ska tvingas äta vegg. Barn idag får ofta inte välja. Lika illa åt vilket håll det än är.

Elle sa...

Jag förstår, jag är likadan fast tvärt om. Skulle någon påstå att jag skulle äta kött för att leva längre hade jag också sagt "trist läge!" :)

Stefan sa...

Man gör de val man gör

Anonym sa...

Förstår din mening, och känner mig böjd att hålla med, fastän jag själv är vegetarian sedan många år. Det är helt enkelt alldeles för känsligt att prata illa om folk som valt föda som aldrig haft ögon, även om de själva inte skräder orden i andra riktningen. Mord är däremot en jurisdisk term och inte att tillämpa på djur, så enklast är nog bara att rycka på axlarna åt deras begränsade bildning.

Hade jag fått välja ade jag antagligen avstått från skolmaten helt o hållet, men i den åldern vore det valet detsamma som säker undergång...

Stefan sa...

Tack för ditt kanonbra inlägg. Håller med dig fullständigt. Mord är en juridisk term. Dessutom är det nog gränsande till förtal att bli kallad mördare för att man käkar en lövbiff. Fler som du och Elle så skulle nog respekten vara mer likriktad.