måndag 26 maj 2008

Sista bloggen...

...om Melodifestvalskräpet fram tills nästa gång.

Låt oss konstatera följande om denna musikaliska avart (gäller både den svenska och själva jättevarianten).

* När det i Sverige började köras med deltävlingar var det för att få fram fler bra låtar för folket att välja på. Vad hände? Jo, i princip varenda gång är det bara låter som suger så hårt att man får ont i magen.

* Sverige sitter fast i någon form av nostalgitripp där folk verkar tro att en seger är självskriven bara pga att 3 journalister skriver det.

* Charlotte Perellis låt sög hästballe.

Nu ska vi prata röstningsdelen. Jag ska på fullt allvar låtsats om som att jag bryr mig om skiten. Ge fan i att låta folket rösta!!
Vi tar exemplet från förrförra året när den religiösa galningen representerade oss. Carola hade inte varit med sen Arne Hegerfors tappade håret och hennes comeback var en jättegrej. Vad händer då? Jo, Carola hade kunnat steppa in på scenen iklädd bastkjol och spelandes ukulele, hon hade vunnit ändå. Varför? Jo därför att hon heter Carola.

Jämför med ifall Bruce Springsteen kommer till Sverige. Nu ska han rocka Ullevi igen. Aftonbladet kommer skicka Markus Larsson och jag vågar påstå att den recensionen redan är skriven och ger 5 rungande plus för sista kvällen. Nämnde Larsson är nämligen fruktansvärt Springsteen-kåt och kombinationen Springsteen och Ullevi får det formligen att rinna till i brallorna på sådana "journalister". Samma dilemma. Låten/konserten får ingen ärlig chans att stå på något eget ben.

När dessutom något så enfaldigt som Charlotte "alien" Perelli ens tar sig förbi sin deltävling i Sverige, ja då undrar jag om det inte är dags att införa både tvångssterilisering och lobotomering igen. Det finns ingen annan förklaring än idioti till hur den muppen kunde få komma ända till en stor final.

Tack för mig gällande melodifestivaler nu. Ämnet dyker upp igen när delskiten börjar i Sverige igen.

6 kommentarer:

Elle sa...

Äsch, du har ju ingen koll! ;)
Årets två sensationer av positiv karaktär:

1. Carola tävlade i Svenska omgången men blev utslagen! (Moahahaha)

2. Charlotte tävlade i ESC men kom nästan sist (moahaha)

Slutsats: Det finns hopp för mänskligheten!

Stefan sa...

Carola blev utslagen för att hon var med så tätt inpå. Hade hon väntat 5 år hade hon vunnit även om hon sjungit snapsvisor.

Charlotte hade redan hunnit skämma ut Sverige när hon kom bland de sista.

Elle sa...

Förra gången var hon också med två gånger! Kom först tvåa med "Mitt i ett Äventyr" innan hon vann året efter.

OJ! Nu lät jag väldigt schlagernördig. Hoppla...

Stefan sa...

Nu lät du nästan lite schlagerautistisk faktiskt.

Elle sa...

Tänka sig... hjälp... och ändå avskyr jag både Carola och Charlotte...

Stefan sa...

Du har ramlat dit. Finns hjälp att få. Sup dig full och lyssna på riktig musik i 3 månader så släpper det kanske.